Wednesday, November 10, 2010

Rhodium Logam Paling Mahal Di Dunia

Rhodium, adalah sejenis unsur kimia logam yang bersimbol Rh dan bernombor atom 45. Ia boleh didapati daripada logam kedua termahal di dunia iaitu Platinum. Ia mempunyai ciri yang paling sukar ditemui, keras, secara kimianya logam peralihan lengai, dan berwarna putih keperakan.
Inilah rupa Rhodium tersebut.
Ia di temui oleh William Hyde Wollaston pada tahun 1803. Rhodium biasanya digunakan sebagai pemangkin tiga cara penukar catalytic.Selain daripada menjadi pemangkin, aplikasi lain Rhodium adalah untuk kegunaan ornamental dan penyentuh elektrik kerana mempunyai sifat rintangan elektrik yang rendah dan kerintangan hakisan yang tinggi. Rhodium juga boleh digunakan sebagai pengesan (detector) nuklear dengan mengesan pancaran neutron. Dalam pada itu, Rhodium detector boleh digunakan didalam reaktor nuklear untuk mengukur tahap fluks neutron.

Harga premium bagi 1 kilogram Rhodium tulen adalah US$80,000/kg yang bersamaan RM240,000/kg pada tahun 2010 yang dinobatkan logam termahal didunia. Lagi mahal daripada emas yang kini baru mencecah US$32,800/kg.
Rhodium with Black Diamond. Untung dpt suami amik course Material Science ni... :p

p/s: actually i wonder if Malaysia ada tak unsur ni.. manalah tahu hari2 kita lalu atas dia.. and then aku terpikir could i take this as my PhD projects? Wow! boley menyelam... aku akan trus pk pasal unsur ni.. one day aku MESTI come out dgn satu projek r&d... adoi tmbh lg satu cita2...T_T credit to 'how do they do it' at Discovery Channel.

No comments:

Post a Comment