Thursday, November 11, 2010

Blackbird Kepantasan Paling Mahal

Lockheed SR-71 Blackbird adalah sebuah jet pejuang kepunyaan USA dan antara yang paling mahal dalam sejarah pembuatannya. Sebuah pesawat Blackbird boleh mencecah kelajuan Mach 3+ atau 2,500km/j. Ya! Sangat laju dan boleh terbang sehingga 250,000 kaki. Apabila ia ditembak dengan misil atau torpedo, Blackbird hanya perlu tambah kelajuan bagi mengelak serangan tersebut.
Pesawat Blackbird yang disaluti Platinum
Laju memang bagus dan sangat mengujakan tetapi apabila terlalu laju geseran antara permukaan pesawat dan udara akan menghasilkan haba. Ini terjadi apabila terdapat daya melawan gerakan pada dua permukaan yang bersentuhan iaitu permukaan pesawat dan udara aerodinamik. Daya tersebut akan mengubah tenaga kinetik kepada haba yang sangat tinggi pada badan dan sayap pesawat. 
Sut Khas untuk juruterbang pesawat Blackbird yang dah macam angkasawa.
Masalah tersebut diselesaikan dengan membina Blackbird itu dengan menggunakan logam Platinum yang berharga 15 kali lebih mahal daripada Aluminium. Untuk sebuah pesawat, lebih daripada 10 tan diperlukan bagi menyelaputi keseluruhan rangka pesawat tersebut. Bukan itu sahaja, malah sistem ekzosnya pula diperbuat daripada Titanium. Dapatkah anda bayangkan betapa mahalnya sebuah pesawat ini?

p/s: teringin rasenye nak naik pesawat yg laju ni... dalam hidup aku ni paling laju pon 180km/j je... xbeshnye... saye suke laju2... wish to get a powerful Yamaha R1 by 2020...

No comments:

Post a Comment