Tuesday, October 11, 2011

Ahli Baru Koi Kolam Kluang

Semasa membeli ikan Arowana Chili Red di Kinn Fatt Aquarium, Kepong, aku ternampak ikan koi yang tersangat cantik, warna sangat terang dan harga yang ditawarkan sangat berpatutan. Aku terus beli dan pilih yang terang-terang kerana di Kluang harganya 3 kali ganda bagi kualiti yang lebih rendah. Ikan ini memang cantik. Aku hadiahkan ikan ini kepada adik bongsu aku agar dia dapat jaga ikan ini sehingga besar dan aku bari dia peluang untuk jual ikan ini pada harga lebih tinggi mengikut kreativiti dan kebolehan bisnes dia sendiri. Terpulanglah pada beliau nak jual atau simpan.
Disamping itu aku mengajar dan memberi tutorial kepada adik aku tu cara-cara mengendalikan ikan dan kaedah penjagaan kolam serta cara memasukkan ikan kedalam kolam. Untuk pengetahuan, aku memang sangat sukakan ikan koi. Rasanya sudah hampir RM3000 dihabiskan hanya untuk ikan koi ini. Yang dulu beli RM1000 pon hanya ketentuan Ilahi bahawa ikan tu sudah sampai masanya. Ikan ini senang dijaga dan cantik. Ikan koi juga merupakan ikan perhiasan kedua termahal selepas Arowana.
Maka, bertambahlah bilangan ahli mesyuarat kolam dalam kolam ikan di Kluang, Johor. Memang smart ikan-ikan itu berenang kesana-sini. Hampir 40 ekor ikan koi terdapat dalam kolam tersebut. Seekor daripadanya baki yang hidup iaitu berwarna hitam sepanjang 2.5 kaki. Sangat besar. Tapi sayangnya rakan-rakannya terkorban akibat diserang penyakit. Hanya dia yang tinggal.
Sangat terangkan warna dia??! walaupon tak kena Sinar UV
p/s: aku ni element air... ptt la suke ikan.. jg 40 ikan lagi senang dari menjaga seorg wanita! pelikkan kan aku... byk2 mmbr aku sorg je yg DIFFERENT... bestnya jd org yg different ni... :)

No comments:

Post a Comment